söndag 18 mars 2007

Språkförbistringar

Dagens tema kommer från min ursprungligen finska klasskamrat Mika Tahvanainen. "Språkförbistringar"

Del 1
---------------
Jag gick igenom hela gymnasiet utan att skriva en enda uppsats eller längre text.

Texten är ännu idag min fiende även om jag idag har börjat få nos på former där jag kan använda den till min fördel istället för att låta den förminska eller försvåra mitt liv.

Min erfarenhet av skolan är tyvärr lite som den bild som poeten Bob Hanson beskriver i boken "Bräcklighetens poetik":

"Den enda responsen en liten flicka fått på sin dikt om kärlek var MISSFÖRSTÅTT UPPGIFTEN!"


Eller som vissångaren Peter Carlssons historia om den träuggla han gjort i slöjden istället för den, enligt läroplanen obligatoriska tranan och fått ett streck i betyg eftersom träslöjdsläraren "inte kunde bedöma" hans hantverk som de andra eleverna.

Men hur intressant är egentligen punktation och stavfel om man inte pratar om vad man vill uttrycka först? Låta formen få skapas av förutsättningarna.

Vissa skolor uppmuntrar ju till och med att skriva tråkiga texter. Även om man skulle kunna summera sina slutsatser på ett a4 så måste man dra ut på dem i trettio för att få godkänt. Ditt sunda förnuft är heller inte värd nåt - det måste beläggas med andras tankar för att för att passa i formen.

Men min övertygelse är att min fiendskap till språket inte legat mig helt i fatet. Det är ju ingen slump att jag börjat med teater och musik - jag har helt enkelt varit tvungen att skapa andra uttryckssätt för min ångest, glädje, rastlöshet, bokstavskombination eller vad det nu kan tänkas vara som måste ut.

Som tur var kom nyfikenheten efter skolan. Ganska långt efter.

Faktum är att den text du läser nu inte funnits om jag inte gjort ett manifest - jag vet helt enkelt att just de här punkterna är den enda möjligheten för mig att få ner texter. Allt eller inget.

En annan sak som jag erfarit genom att jobba med teater pedagogiskt är att det att det aldrig är vad man säger eller ens hur man säger det för den delen som räknas i människors kommunikation mellan varandra. Det är vad man menar. Om kommunikationen brister kan man ju omformulera sig.

Jag har tigit mig igenom stora delar av mitt liv för att jag inte vågat pröva min åsikt. Det är dumt.

Nästan lika dumt som det är att lägga ner tid på om det ska heta handikappad, funktionshindrad eller funktinsnedsatt, neger, svart eller färgad om inte värderingarna bakom orden förändras.

Det är därför det är så dumt med ordmärkeri tycker jag. Jag håller själv på men jag försöker sluta. Jag är värdelös på retorik och det känns ofta som en maktkamp långt bort från värderingarna i sig. Kanske man borde dansa sina diskussioner ibland?

För att än en gång citera Bob Hansson:

"Visst är det roligt att vidga språket. Men ju så himla mycket roligare att vidga en tisdag."

Del 2
---------------
För att genast bekräfta mitt förslag att inte märka ord under "Del 1" ovan med ett undantag så har jag en del språkliga förslag som jag själv inte på långa vägar lyckas upprätthålla:

  • Inte vara konflikträdd. Gör dig varsam på eufemism eller så kallade förfinade omskrivningar. Kanske finns det en poäng med att säga att folk ska "avskedas" istället för att man "rationaliserar inom företaget"?

  • Inte distansera sig. Skriv på det språk du känner bäst. Jag upplever att många distanserar sig genom att skriva på engelska. Kanske finns det också en poäng med att skriva e-post istället för e-mail - vi svenskar är så kära i engelskan att vi dissar vårt eget språk.
  • Lära sig om punktation. Det är dumt att dissa ett så fantastiskt redskap som punktation. För mig är det en fråga om tydlighet - att kunna vara distinkt (om man vill). Passa så det inte går inflation i utropstecknen - om du använder tio stycken på ett ställe så kommer ett ensamt utropstecken bara vara värt en prutt.
Foto: Nordbild

Del 3
---------------

En liten dikt:

ordmärkeri
var det något som gick mig förbi?
språkförbistringar
lågförtystningar
tråkförtristningar
ordmärkeri
utanför springer livet förbi


Del 4
---------------

Skillnaden på handikappad och funktionshindrad
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=4552

Artikel om Eufemism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eufemism

Låten "Ordkunskap" med musikgruppen "Svenska akademien"
http://www.hitslyrics.com/s/svenskaakademien-lyrics-25469/okunskap-lyrics-990774.html

---------------
Nästa tema: Va då då!

Inga kommentarer: